top of page

Apie ugdymo tvarkaraštį ir Mažųjų valdų pusdienio darželį

Šis įrašas apie du dalykus. Pirma, mano rekomenduojamas ugdymo tvarkaraštis (paprastai tariant – mano požiūris į vaikų darželius) ir, antra, apie netrukus startuojantį Mažųjų valdų pusdienio darželį. Tik priešinga tvarka. 🙂

IMG_2631

Taip jau susiklostė mano gyvenime, kad svarbiausi pokyčiai įvyksta būtent rudenį. Penktadienį įteikiau diplomus 7 intelektų lavinimo programos absolventams – jau trečiajai jų laidai. O dvidešimt minučių iki svečiams atvykstant mums pristatė plokštes naujiems baldams – Mažųjų valdų erdvės adaptavimui pusdienio darželiui. Bėgimas kažkuo priminė vykusį prieš metus. Taip taip – nė nespėjome atšvęsti pirmojo gimtadienio, o jau galime pakviesti į pusdienio darželį.

Darželis – natūralus Mažųjų valdų augimo ir plėtros etapas. Vaikučiai auga, pasitiki, klausia ir nori žengti į antrąjį ugdymo etapą (ugdymo ne namuose) būtent po Mažųjų valdų stogu. Startuojame akademijos patalpose, vienu pusdieniu per savaitę, kartu su mamomis. Ilgainiui pusdienių daugės. Kuo Mažųjų valdų darželis bus ypatingas? Čia sustiprintas intelektualinis lavinimas yra tokia pat būtinybė, kaip meilė, poilsis ir gera mityba. Atsispiriame nuo kelių mokslinių tezių:

  1. Mokymasis yra geriausias žaidimas pasaulyje.

  2. Vaikai yra mokymosi genijai ir yra verti tikrojo pažinimo.

  3. Pirmųjų 2000 gyvenimo dienų patirtis kuria visą žmogaus gyvenimą.

Ir kalbu apie sustiprintą intelektualinį lavinimą visose srityse, ar tai būtų lingvistinis, ar fizinis, ar loginis-matematinis, ar erdvinis-vizualinis, ar muzikinis-ritminis, ar vidinis-asmenybinis, ar tarpasmeninių santykių intelektas. Vienas vaikas – septyni intelektai! Būkime ramūs prisidėję prie vaikelio tobulėjimo visose srityse, o tuomet jau jis bus laisvas savo suaugusiojo gyvenime rinktis ir praktikuoti ką panorėjęs.

Anądien Dovydas, kuriam jau netrukus bus treji, pasakė: “Stebiuosi, kaip gera!”, o dieną iki to surengė tikrą minispektaklį apsimetęs kūdikėliu – nekalbėjo, tik šypsningai vaitojo ir vien neverbalika bandė paaiškinti ko norįs. Jis tikras jumoristas. Kažkodėl šias dvi smulkmenas suprantu kaip jo intelektualumo apraiškas. Ir besijuokdama vis galvojau, ar duodu jam pakankamai? Ar jis turi tinkamą, maksimalią patirtį kiekvieną iš savo svarbiausių 2000 gyvenimo dienų?..

Aš svajoju apie vaikų darželį, kuriame kiekviena akimirka dovanoja tikrovės pažinimą. Vaikai efektyviam, lengvam mokymuisi turi apie 2000 dienų. Kaip praleidžia kiekvieną iš jų? Klausosi primityvių melodijų ar V.A.Mocarto kūrybos ir pažindinasi su jo biografija? Spalvina kažkieno sukurtus kontūrus ar kuria formas, pažindami skirtingas priemones, paviršius ir tekstūras? Skaito nebūtas išgalvones ar istorijas apie savo istoriją, kultūrą, geografiją ir pasaulio stebuklus? Besimokydami disponuoja tik prastų arba pusėtinai gerų dailininkų iliustracijomis-adaptacijomis ar enciklopediniais atvaizdais ir meno reprodukcijomis? Mokosi kieno-netingi prirašytų nesąmoneilėraščių ar kokybiškos, amžinos literatūros kūrinių? Kalba pievas ar valdo turtingą žodyną keliomis kalbomis? Galima tęsti be galo be krašto, o juk visa tai – apie kasdienius pasirinkimus, kuriuos darome už savo vaikus. Lankantys arba baigę 7 intelektų lavinimo programą bei susidūrę su manimi seminaruose žino apie ką čia eina kalba.

Ką kartu veiksime darželyje? Viską. Mokysimės šokti, skaityti, skaičiuoti, piešime, aktyviai sportuosime, pažinsime lietuvių folklorą, mokysimės anglų kalbos, muzikos ir meno istorijos, geografijos, gamtos mokslų ir kitų svarbių ir įdomių dalykų. Ir, dėsiu dideles pastangas, kad vaikus nuolat suptų aistringi savo srities specialistai.

Taip taip – mažučiai vaikai yra tikri mokslininkai, kurie gali labai labai daug ir, tiesą pasakius, daugiau negu suaugusieji kalbant apie mokymosi greitį. Darželio programa yra kuriama atsirenkant geriausias, įdomiausias pasaulines ansktyvojo ugdymo praktikas.

Klasikinė ugdymo sistema linkusi nuvertinti vaiko sugebėjimus, juk jei būtų priešingai – kas atidėtų tikrąjį pažinimą mokyklos laikams, kai žmogaus smegenys jau yra pabaigusios vystytis? Nelogiška.

Bendrai apie ugdymą namie ir vaikų darželius

Ir pabaigai jaučiu pareigą išsakyti savo “oficialią” poziciją apie vaikų darželio lankymą. Kaip sociologė, tyrinėtoja, ankstyvojo ugdymo praktikė, prieraišios tėvystės šalininkė, vaikų mylėtoja ir stebėtoja, o taip pat – mama, štai kokį ugdymo tvarkaraštį rekomenduoju:

  1. Pirmajam stebuklo raidos etapui: iki 1,5-2 metų – geriausias yra aktyvus, turtingas ankstyvasis ugdymas namuose ir trumpos kokybiškos socializacijos (žaidimai ir/ar pamokėlės) valandėlės už namų ribų kartu su mama.

  2. Antrajam stebuklo raidos etapui: 1,5-2,5 metų – geriausias yra aktyvus, turtingas ankstyvasis ugdymas namuose ir vis ilgėjančios kokybiškos socializacijos, mokymosi valandėlės su aistringais savo srities specialistais ar išskirtines kompetencijas valdančiais žmonėmis.

  3. Trečiajam ir paskutiniam ikimokykliniam stebuklo raidos etapui: 2,5-3 iki 6-7 metų geriausia yra – kokybiško užimtumo pusdienis gerame darželyje arba su kokybišką užimtumą ar išskirtines kompetencijas valdančiais žmonėmis ir pusdienis – su aktyvų ugdymą propaguojančia mama (arba išskirtines kompetencijas valdančiais žmonėmis) arba , ir, ne mažiau būtina – draugais.

Žinios ir jausmai – sprendimų priėmimo tandemas, kuris kartais dar susiduria ir su psichologine ir/ar ekonomine realybe. Realybėje, draugai mano, ne visos mamos gali ir/ar nori būti indigo mamos. Todėl (kalbant apie pirmąjį ir antrąjį raidos etapą) štai kokį sąrašą sudarau:

  1. Jei galite ir turite motyvacijos ir ugnies – mokykite savo vaikelį patys pilnu etatu. Tai geriausias pasirinkimas. Mama ir vaikas – efektyviausia mokymosi komanda.

  2. Jei galimybių arba motyvacijos ir ugnies turite mažiau (arba tiesiog turite norą dirbti ar socializuotis be vaiko) – samdykite gerą guvernantę-auklę pusei dienos, o likusią pusę – mokykite patys.

  3. Jei neturite galimybės arba motyvacijos ir ugnies mokyti patys – samdykite vaikeliui gerą guvernantę-auklę visai dienai.

  4. Jei nerandate geros guvernantės-auklės – samdykite “paprastą”, šiltą žmogišką auklę, kuriai galite įduoti sąrašą dienos veiklos (sudarę patys arba sudarę specializuotų įstaigų pagalba).

  5. Jei negalite ar nenorite samdyti guvernantės-auklės ar “paprastos” auklės – ieškokite gero darželio (gero – nebūtinai mokamo).

  6. Jei negalite ar nepavyksta surasti vaikeliui geros guvernantės ar gero darželio – leiskite į bet kokį, bet tuomet jau tikrai – atraskite jėgų ir ugnies mokytis su vaikeliu ir vakarais. Vos valanda kokybiško dviejų išsiilgusių žmonių užimtumo namie gali padaryti stebuklus.

Tiek šiam kartui. 🙂

1 view0 comments

Commentaires


bottom of page